Go 21

Computational
Thinking

Wat is computational thinking?

De module ‘Computational thinking’ verschaft leerlingen inzicht in de werking van de apparaten die hen dagelijks omgeven. In speelse, praktische lessen wordt gewerkt met Ozobots, 3D-modellen, VR-brillen en 3D-printers.
Door zelf te programmeren, ontwerpen en coderen op een basaal niveau ontdekken leerlingen wat een algoritme is, wat kunstmatige intelligentie (AI) en AR inhoudt en wat toekomstige technologie voor ons in petto zou kunnen hebben. Voor de leerlingen die over voldoende kennis beschikken, zijn er lessen besteed aan het daadwerkelijk leren programmeren.

Module opbouw
Voor Computational Thinking bieden wij vier verschillende modules: Ozobot Bit en Evo; Cospaces; Technologie van de Toekomst en Gevorderd Programmeren. Verschillende onderwerpen komen aan bod. Tijdens de modules over Ozobot wordt er spelenderwijs geleerd hoe een robot werkt. Dit wordt gedaan samen met een relatief eenvoudig codeerprogramma. Onder andere wordt behandeld: hoe werkt een robot of waarom doet een robot niet wat ik wil? Bij de module CoSpaces leren de leerlingen de basis van programmeren door zelf een digitale wereld te maken. Bij de module technologie van de toekomst worden veelbelovende nieuwe technieken besproken, zoals AI, 3D-printen, de blockchain, VR & AR, algoritmes, etc. De voordelen worden belicht, maar ook de nadelen worden in kaart gebracht. Bij de module programmeren wordt er dieper ingegaan op programmeren. Leerlingen gaan hier daadwerkelijk aan de slag met C++ en Javascript en leren nu hoe programmeren echt werkt.

De modules variëren van fundamentele basisvaardigheden tot geavanceerd coderen. Deze modules kunnen zowel los afgenomen worden als samen om een overkoepelende leerlijn te vormen. Bij elk van deze modules staat ‘programmeren’ centraal: of leerlingen nu leren een robot te besturen met een codeerprogramma, hun eigen virtuele wereld in elkaar zetten, nadenken over technologische ontwikkeling of echt aan de slag gaan met C++ en Javascript, ze krijgen een inzicht in de werking van de apparatuur waarmee ze samen leven. De modules variëren van fundamentele basisvaardigheden tot geavanceerd coderen.

Hieronder staat het overzicht met het aantal lessen per leerjaar:

– Robotica Bit: 7 lessen
– Robotica EVO: 7 lessen
– Robotica CoSpaces: 8 lessen
– Technologie van de Toekomst: 16 lessen (inc. AR, VR, AI en 3D-printen)
– Programmeren (Gevorderd): 7 lessen

Voorbeeldlessen

De lessen in deze module zijn op een standaard manier opgebouwd. Een les begint altijd met een korte introductie, waarna de theorie van dit onderwerp volgt. De theorie wordt kort en bondig behandeld zodat leerlingen niet afgeleid raken door de vele informatie. Nadat de theorie afgesloten is, gaan de leerlingen aan de slag met de opdrachten. In de opdrachten worden de leerlingen stap voor stap meegenomen om de theorie zelf toe te passen.

Robotica CoSpaces: in deze module leren de leerlingen hoe je een eigen virtuele wereld moet maken. In deze virtuele wereld leren ze dingen handelingen uit kunnen laten voeren. Met deze virtuele wereld gaat het iedere keer een stapje verder en werken ze uiteindelijk naar een groot doel toe, namelijk het maken van een game of rondleiding. Tijdens het maken van deze virtuele wereld, maken de leerlingen kennis met programmeren.

Technologie van de toekomst: artificiële intelligentie: in deze module leren de leerlingen over nieuwe technologieën die mogelijk een zeer grote impact gaan hebben over hoe het dagelijks leven in de toekomst eruit gaat zien. In dit geval wordt artificiële intelligentie ofwel AI besproken. Uiteraard wordt behandeld wat AI is en hoe het werkt. Ook wordt besproken hoe je een AI moet maken. Vervolgens worden de voordelen en toepassingen van AI belicht. Tenslotte, worden ook de negatieve consequenties of zelfs gevaren van deze techniek besproken.

Werkvormen

Deze modules zijn praktischer van aard dan de meeste andere lessen. De Ozobot-lessen zijn altijd praktijkgericht, leerlingen gaan al vanaf de eerste les aan de slag met hun robotje. Ook bij het maken van een eigen 3D-wereld in Cospaces zijn de kinderen concreet bezig aan een apparaat, met begeleiding en hulp. Technologie van de toekomst is een mix van praktisch werken met 3D modellen of zelfstandig werken met de stof van bijvoorbeeld artificiële intelligentie. Computational Thinking vinden dus altijd plaats op school en zijn niet bedoeld om zelfstandig te maken.